Schotland - Reisverslag uit Ipswich, Verenigd Koninkrijk van Dagmar en Suzanne - WaarBenJij.nu Schotland - Reisverslag uit Ipswich, Verenigd Koninkrijk van Dagmar en Suzanne - WaarBenJij.nu

Schotland

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Dagmar en Suzanne

06 Maart 2010 | Verenigd Koninkrijk, Ipswich

Hallo allemaal,

Bij deze weer een update.
Vorige week was alweer onze laatste week op stage. Vrijdag was de laatste dag. We hadden voor de afdeling koekjes meegenomen en een kaartje erbij gegeven. We kijken terug op een leuke stageperiode, maar we vinden het ook wel fijn om nu terug naar school te gaan. 19 maart gaan we nog met de afdeling uit eten, omdat een collega met zwangerschapsverlof gaat (hier is het zwangerschapsverlof een jaar!).
Voordat we weer naar school gaan, hadden we eerst nog een uitstapje naar Schotland.
Zondag de 28ste zijn we met het vliegtuig vanaf Londen Stansted vertrokken naar Glasgow. Eenmaal in Glasgow zijn we eerst onze koffers in het ‘guest house’ weg gaan zetten, daarna zijn we terug de stad in gelopen naar het ‘tourist office’. Helaas was deze gesloten, maar we hadden in het guest house al wel een plattegrond meegepakt. Op deze plattegrond stond de route van de toeristenbus aangegeven. Deze zijn we dus gaan lopen. Eerst zijn we richting de kathedraal gelopen. Hier zijn we ook nog even binnen geweest. Bij de kathedraal zat een park/begraafplaats waar we ook nog doorheen zijn gelopen. De begraafplaats zat op een bergje, hierdoor had je een uitzicht over de stad. Toen zijn we de route verder gelopen richting ‘Glasgow Green’, een park waar ook nog wat musea in stonden, maar de musea waren al dicht. Op de weg naar dit park kwamen we door de achterbuurten van Glasgow. Hier wil je niet ’s avonds in je eentje lopen ;). Aangezien er die dag een voetbalwedstrijd was tussen Celtic en de Rangers (beide clubs uit Glasgow) was het ook erg druk met supporters op straat en de sfeer was een beetje agressief. Maar gelukkig zijn we toch heelhuids in het park gekomen ;). Onze weg hebben we vervolgd langs de rivier, richting het stadscentrum. We hebben bij de Italiaan wat gegeten en daarna zijn we terug richting het Guest House gegaan.
De volgende ochtend scheen de zon en de hemel was strakblauw! Deze dag zijn we richting het westen van de stad gegaan. Eerst naar het Kelvingrove park, waar we ook weer een uitzicht over de stad hadden. Ook hebben we de universiteit bezocht, een mooi gebouw voor een universiteit! Vervolgens hebben we onze tocht voortgezet richting ‘The tall ship at Glasgow harbour’, dit was eigenlijk niet zo spectaculair. Daarna zijn we richting Millennium Tower gegaan, welke naast het Science Centre lag. Hier was blijkbaar een open dag van de marine, het was in ieder geval druk met mensen in uniform ;). Toen zijn we naar het Scottisch Exhibition and Conference Centre gelopen, deze heeft wat weg van het Opera House in Sydney. Toen hadden we alles wel gezien en zijn we nog even naar de stad gegaan om te winkelen en een kop thee te drinken. Wat ons opviel aan deze stad is dat er veel afval ligt op de straten en in de rivier. Die avond hebben we weer bij onze menukaart gegeten en daarna zijn we met de trein richting Edinburgh gegaan.

Rond 11 uur ’s avonds kwamen we aan in Edinburgh, toen zijn we meteen richting het hotel gegaan en gaan slapen.
Aan de overkant van het hotel moesten we gaan ontbijten. Het was een a la carte ontbijt! Dit was wel drie dagen vol te houden ;). Allereerst zijn we naar het tourist office gegaan, om meer informatie te krijgen over de stad. Als eerste zijn we naar het Edinburgh Castle gegaan. Dit is de grootste toeristentrekpleister van Edinburgh en het was ook erg mooi! Vanaf het kasteel had je een mooi uitzicht over de stad. Om 1 uur was er de one o’clock gun. Hierbij wordt 1 kanonskogel afgeschoten zodat iedereen weet dat het 1 uur is. Op het kasteel waren nog een paar musea waar we in zijn geweest. We hebben ook een kleine rondleiding gehad van een gids. In totaal hebben we hier 4 uur rond gelopen, maar het was de moeite waard! Vervolgens zijn we via het oude stadscentrum naar Holyrood palace gegaan. Aangezien het al laat was hebben we deze alleen van achter het hek kunnen bewonderen. Vervolgens zijn we naar het Nelson monument en Nationale monument gegaan, deze lagen op de Calton hill. Hier hebben we nog een tijdje gezeten, want we hadden wederom een mooi uitzicht over de stad. Toen zijn we via de Princess Gardens (in de buurt van het kasteel) terug richting het oude stadscentrum gelopen. Op de Grassmarket zijn we een hapje gaan eten. Waarna we moe maar voldaan teruggingen naar het hotel.
De volgende dag stond ons een grote uitdaging te wachten, waarbij onze conditie op de proef werd gesteld ;). We zijn namelijk richting het Holyroodpark gelopen, waar we de berg ‘Arthur’s Seat’ hebben beklommen, 251 m boven zeeniveau. De paadjes waren nog wat glibberig door de modder, maar we zijn toch zonder te vallen op de top weten te komen. Het uitzicht was geweldig! Bovenop de berg hebben we nog even geluncht en daarna toch maar weer naar beneden. De afdaling was nog wat steiler, we hadden niet het juiste pad gekozen ;). Sta je eenmaal beneden en denk je dat je het ergste gehad hebt, krijgt Suzanne het toch nog voor elkaar om op vlak gras onderuit te gaan. Gelukkig konden we hier om lachen ;). Via de bergkam zijn we weer richting stadscentrum gegaan. Via het hotel (want we moesten toch even omkleden met al die modder van de berg), zijn we naar de Botanic Gardens gegaan. Dit was helaas in deze tijd van het jaar toch niet zo spectaculair. Toen weer terug naar het hotel, waar we nog even uitgerust hebben om vervolgens aan de overkant wat te gaan eten.
De volgende dag hebben we nog wat geshopt in het centrum en daarna zijn we met de trein richting luchthaven Glasgow Prestwick gegaan. Na een uurtje vliegen waren we weer terug in Londen Stansted. Aangezien we maar 10 min hadden om de bus te halen, zijn we de aankomsthal uitgerend. Maar de bus had toch vertraging, dus die hebben we ruim gehaald.
Rond 9 uur ’s avonds waren we weer terug in Ipswich.
Het was een leuk weekje!
Vanaf nu zullen we minder grote uitstapjes gaan maken, aangezien we weer verder moeten werken aan ons paper en aan het afstuderen.

Vanaf maandag gaan we weer naar de University. De planning is tot op heden nog niet bekend :S, hopelijk krijgen we die nog. Het enige wat we weten is dat we maandag om half 1 verwacht worden.

Groetjes,
Dagmar en Suzanne

Foto’s:

• 06 Maart 2010 - 13:07

Merlijn :

Hey meiden,

Wat gaat de tijd toch snel, over een maandje zijn jullie alweer terug. Ik denk dat we jullie dan hard nodig hebben met het afstuderen ;)! Het is weer een leuk verslag geworden, met mooie foto's!!

Xxx

• 06 Maart 2010 - 14:05

John Barendregt:

Heey! Zie dat je ook in Edinburgh bent geweest. Bekende foto's en namen die je opnoemt. Die doedelzakspelers op de hoeken van de straten vond ik wel geinig.

Veel succes en plezier!
    John

• 06 Maart 2010 - 14:21

Dora Schouwenaars:

Hoi Suzanne en Dagmar,

Jullie hebben niet vaak een reactie van mij gekregen omdat ik meestal in de buurt ben als Douwe en Suzanne elkaar spreken via de computer. Heel makkelijk dus om jullie Engeland- reis te volgen. Nu kreeg ik jullie verslagje en heb het met belangstelling gelezen en de foto's bekeken. Fijn dat jullie het leuk hebben gehad in Schotland.
    En Suzanne, je hebt wel een luxeprobleem met je sollicitatiebrieven, 3x prijs, spannend wat het uiteindelijk gaat worden. Douwe gaat straks naar Willebrord voor het etentje met jouw oma.
    Voor aanstaande maandag succes met de studie. We houden contact.

Groetjes Dora

• 06 Maart 2010 - 15:46

Annelies:

Hoi hoi!

Zo te lezen hebben jullie een leuke week gehad :) Benieuwd hoe het wordt op school volgende week! Mooie foto's ook trouwens, vooral die van het uitzicht bovenop de berg!
    Wat lees ik Suus, 3x aangenomen?? :O Ben benieuwd waar allemaal!! Rotterdam en Arnhem had je gesolliciteerd toch??
    Nou succes met jullie eerste studieweekje!

Liefs

• 06 Maart 2010 - 18:54

Anne Heeren:

Hoi hoi!
    Klinkt als een geslaagde week ;) De tijd begint nu op te schieten hè? Geniet er dus nog maar van ;)
    En goed nieuws van je sollicitaties joh!

Groetjes Anne

• 07 Maart 2010 - 10:21

Penny:

Hey Suus,

Jammer dat het uitstapje er al weer op zit. Mooie foto's zeg, zeker met die blauwe achtergrond!Nu nog een paar weekjes school en dan al weer terug. Maak er nog wat moois van!

Groetjes,
    Penny

• 07 Maart 2010 - 17:37

Douwe:

Dames,

Leuk verslag en bijbehorende foto's. Vooral Edinburgh ziet er spectaculair uit, al lijkt me die begraagplaats in Glasgow ook wel erg spannend.... ;)

Succes op school van de week!

groetjes Douwe

• 09 Maart 2010 - 19:08

Tante Lusanne:

Hallo dames,

Weer veel gezien hoor tijdens jullie tripje naar Schotland. Leuk verslag en mooie foto's hoor.Nog 3 weekjes en dan zit het er weer op. Hoop dat de studie deze week meegevallen is en dat het voor jullie duidelijker is geworden wat precies de bedoeling is.
    Groetjes van ons alle 5

• 11 Maart 2010 - 16:18

Peter Van Den Beemd:

Hoi Suus,

Ik heb deze keer jullie foto's eens uitgebreid bekeken, erg leuk, maar kunnen jullie ook eens het engelse uitgaanspubliek op de foto zetten (ik wil ook wel eens lachen)? Ow en als je straks weer thuis komt, 10 april geef ik een etentje, jij en Douwe zijn ook uitgenodigd (ik moet het Douwe nog vertellen maar dat komt wel goed).

Groetes Peter!

• 11 Maart 2010 - 22:35

Sanne:

Heej Suus is het nou waar dat die mannen niks onder hun kilt dragen? Ik wed dat het dan helemaal koud zou zijn ;)